Rodzaje pociągów

Na trasie transsyberyjskiej kursują różne rodzaje pociągów. Przy dokonywaniu wyboru pociągu należy wziąć pod uwagę przede wszystkim następujące czynniki:

  • komfort podczas jazdy
  • chęć poznania mieszkańców
  • możliwości finansowe
  • znajomość języka rosyjskiego

Ogólnie przyjęta zasada brzmi: im mniejszy numer pociągu, tym lepszy jego standard, przy czym mowa jest o numeracji od jedno- do wielocyfrowej. Przykładowo należy przyjąć, że pociąg o numerze 918 oferuje gorszy standard niż pociąg numer 55, a pociąg numer 9 jest z kolei nieco nowocześniejszy od pociągu z numerem 55. Jest to jednak wyłącznie reguła, od której są wyjątki!

Do każdej trasy przynależą konkretne numery pociągów, zazwyczaj występujące “w parach". I tak np. na trasie Moskwa - Władywostok kursuje w kierunku wschodnim pociąg numer 2, a na trasie powrotnej, w kierunku zachodnim - do Moskwy, pociąg numer 1. Podobnie dzieje się na innych trasach, jak np. na trasie Moskwa - Irkuck: w kierunku wschodnim kursuje pociąg numer 10, a w kierunku zachodnim pociąg numer 9. Ta zasada obowiązuje praktycznie na każdym odcinku. Oba pociągi z “pary” mają tą samą nazwę (np. pociągi 1 i 2 noszą wspólną nazwę “Rossija").

Poniżej przedstawiamy rodzaje pociągów wraz z ich krótkim opisem, aby ułatwić Państwu dokonanie właściwego wyboru jeszcze przed zakupieniem biletu i zaplanowaniem podróży.

Pociągi firmowe

Pociągi firmowe są najszybszymi i najbardziej nowoczesnymi pociągami na trasie Kolei Transsyberyjskiej. Charakteryzują się one kursowaniem na bardzo długich odcinkach, najmniejszą ilością przystanków po drodze (czasem jadą 300-400 km bez zatrzymywania się) i krótkim postojem na każdej stacji (maksymalnie około 30 minut). W swoim składzie mają zazwyczaj importowane z Niemiec nowoczesne wagony  klimatyzacją - wagony w pociągach firmowym mogą mieć najwyżej 10 lat. Niestety ceny biletów na te pociągi są najwyższe. Z tego względu podróżuje nimi stosunkowo dużo obcokrajowców i turystów z Zachodu. Nie jest też tak, że pociągi firmowe mają korzystniejsze godziny odjazdu i przyjazdu od pociągów niefirmowych - zwykle bywa niestety wręcz przeciwnie!

Do pociągów firmowych należą następujące pary pociągów:

Pociągi pospieszne (nie firmowe)

Ze względu na ich niższą cenę, pociągami nie firmowymi jeżdżą częściej Rosjanie. Stosunkowo rzadziej można w nich spotkać turystę z Zachodu. Gośćmi są także często obywatele państw byłego ZSSR. Znajomość języka rosyjskiego może okazać się tutaj przydatna, a przynajmniej korzystna.

Wagony i przedziały są zwykle mniej nowoczesne niż w pociągach firmowych. Przykładowo mniejsze jest prawdopodobieństwo posiadania własnego telewizora w przedziale, czy specjalnego wagonu prysznicowego. Pociągi te zatrzymują się zazwyczaj na większej ilości stacji i mają z reguły na każdej z nich dłuższy postój, w związku z czym podróż trwa dłużej. Ta cecha może jednak okazać się pozytywna, jeśli chodzi o dwie sprawy: 1) jest więcej czasu na zrobienie zakupów czy zdjęć na peronach i 2) zwykle można zaoszczędzić nocleg w hotelu jadąc kilka-kilkanaście godzin dłużej. Często wybór pada na pociąg nirfirmowy także ze względu na jego godzinę odjazdu czy przyjazdu - pociągi niefirmowe mają często korzystniejszy rozkład jazdy od pociągów firmowych. Z reguły nie posiadają one jednak w swoim składzie wagonów pierwszej klasy.

Do pociągów pospiesznych (nie firmowych) należą przykładowo następujące pary pociągów:

  • 7 i 8 kursujące na odcinku Nowosybirsk - Władywostok
  • 43 i 44 kursujące na odcinku Moskwa - Chabarowsk
  • 11 i 12 kursujące na odcinku Czelabińsk - Czita
  • 53 i 54 kursujące na odcinku Charków - Władywostok
  • 69 i 70 kursujące na odcinku Moskwa - Ułan Ude

Pociągi międzynarodowe

Pociągi międzynarodowe oferują podobny standard, jak pociągi firmowe, kursują jednak na trasach międzynarodowych. Do pociągów międzynarodowych należą następujące pary pociągów:

  • 3 i 4 kursujące na trasie Moskwa – Pekin przez Ułan Bator
  • 19 i 20 kursujące na trasie Moskwa – Pekin przez Mandżurię
  • 5 i 6 kursujące na odcinku Moskwa – Ułan Bator
  • 362 i 261 kursujące na odcinku Irkuck - Ułan Bator
  • 23 i 24 kursujące na odcinku Ułan Bator - Pekin

Przykładem pociągu międzynarodowego o niższym standardzie (porównywalnym jednak ze standardem lepszych pociągów pospiesznych) są pociągi o numerach 362 i 261 kursujące na odcinku Irkuck - Ułan Bator.

 


<- Powrót