Bajkalsko–Amurska Magistrala – fascynujący odcinek kolei transsyberyjskiej. Na zdjęciu tory magistrali.

Bajkalsko–Amurska Magistrala – fascynujący odcinek kolei transsyberyjskiej

Bajkalsko–Amurska Magistrala, w skrócie BAM, to jedna z najbardziej niezwykłych linii kolejowych na świecie. Stanowi ona alternatywną trasę dla słynnej Kolei Transsyberyjskiej, biegnąc równolegle na północ od niej. Choć mniej znana, kryje w sobie wiele fascynujących historii i bez wątpienia warta jest bliższego poznania.

Krótka historia Bajkalsko–Amurskiej Magistrali

Pomysł budowy linii kolejowej wzdłuż północnych terenów Syberii pojawił się już w 1903 roku. Jednak dopiero w latach 30. XX wieku rozpoczęto pierwsze prace. Te zostały przerwane po ataku Niemiec na ZSRR. Do budowy powrócono w 1974 roku i trwała ona aż do 2003 roku. Te prawie 70 lat budowy sprawia, że BAM uznawana jest za jedną z najdłuższych inwestycji kolejowych w historii.

Geograficzne położenie i długość trasy

Bajkalsko-Amurska Magistrala to monumentalne dzieło inżynierii, które wiedzie przez jedne z najbardziej niedostępnych i surowych terenów Rosji. Rozciąga się na ogromnej długości ponad 4200 km, łącząc odległe miasta Ust-Kut i Komsomolsk nad Amurem. Przemierzając tę trasę, przekonujemy się jak olbrzymie i słabo zaludnione są obszary Syberii. Przez setki kilometrów wokół nie widać żadnych większych miejscowości. Tory biegną przez tajgę, stepy, góry i liczne rzeki. Pokonanie tych trudnych warunków naturalnych było niezwykle ambitnym zadaniem dla budowniczych magistrali. Wielokrotnie musieli oni przebijać tunele w skałach, budować mosty nad rwącymi rzekami czy wzmacniać nasypy na grząskim podłożu. 

Mimo tych przeciwności udało im się stworzyć linię kolejową łączącą europejską i azjatycką część Rosji. Dziś BAM umożliwia transport towarów i pasażerów do trudnodostępnych rejonów Syberii, odgrywając ważną rolę gospodarczą i komunikacyjną. Podróżując tą magistralą, możemy podziwiać zarówno ogrom kraju, jak i determinację jego budowniczych.

Budowa i techniczne aspekty Bajkalsko–Amurskiej Magistrali

Budowa magistrali na tak trudnym terenie, jakim jest syberyjska tundra i tajga, wiązała się z wieloma komplikacjami. Przez długi czas brakowało odpowiedniego sprzętu i wykwalifikowanej kadry. Panujące ekstremalne temperatury sięgające –50°C także utrudniały prace. Przez cały okres budowy zmarło około 10 tysięcy robotników.

Mimo trudności BAM budzi podziw swoimi technicznymi osiągnięciami. Na trasie znajduje się aż ponad 5000 mostów i wiaduktów, w tym najdłuższy w Rosji most kolejowy na rzece Amur. Wydrążono także 17 tuneli o łącznej długości blisko 40 km, z czego najdłuższy liczy 15 km i znajduje się na głębokości 600 m pod powierzchnią jeziora Bajkał.

Podróż Bajkalsko–Amurską Magistralą

Podróż BAM to fascynująca wyprawa przez dziewicze, niezwykłe krajobrazy Syberii. Na trasie mijane są liczne jeziora, rzeki i pasma górskie. Sama magistrala przecina Bajkał, najgłębsze jezioro świata, a także rezerwat Bajkałski. Można podziwiać panoramy tajgi, tundry i stepów. Ciekawym przystankiem jest Tynda, punkt centralny magistrali.

Chcąc przejechać BAM, trzeba się odpowiednio przygotować. Podróż trwa nawet do 6 dni w jedną stronę i wiedzie przez odludne tereny. Warto zabrać prowiant i ciepłe ubranie, a przynajmniej wełniany kocyk. Pociągi nie są luksusowe, ale mają przedziały sypialne. Bilety kupuje się na konkretny termin i wagon. Przy dłuższej podróży, dobrze jest planować przesiadki tak, by zobaczyć ciekawe miejsca na trasie.

Bajkalsko–Amurska Magistrala a rozwój regionu

Budowa magistrali miała pozytywny wpływ na rozwój ekonomiczny odizolowanych dotąd obszarów Syberii. Dzięki połączeniu kolejowemu powstały liczne osady i miasta wzdłuż trasy. Rozwinęło się górnictwo, wydobycie surowców, a także handel i usługi. BAM stała się kluczową arterią komunikacyjną tego ogromnego regionu.

Obecnie BAM, choć wciąż ma znaczenie transportowe, pełni także ważną rolę w rozwoju turystyki na Syberii. Coraz więcej osób decyduje się na podróż tym niezwykłym szlakiem, by poznać uroki Dzikiej Północy. BAM zyskała miano jednej z najpiękniejszych tras kolejowych świata i jest magnesem przyciągającym amatorów egzotycznych wojaży.

Zostaw komentarz